18 jaar geleden raakte ik "In de ban van de Tulp" doordat ik ging samenwonen met mijn partner op een tulpenbollen bedrijf. Ik woonde opeens midden in de Tulpenweelde. Als ik ging mee seleceteren op het land vond ik het zonde om de zieke, maar zo mooi uitziende, tulpen op t land tussen de tulpenbedden achter te laten. Ik nam ze mee en zette ze thuis op de vaas.
Rembrandt tulpen zijn de oudste tulpen uit de 17e eeuw. Waarom zij zo genoemd zijn is onduidelijk. Ze zijn nooit door Rembrandt geschilderd. Wel door tijdsgenoten. In de 17e eeuw was er een tulpenmanie in Nederland. Er werd voor een tulpenbol meer betaald dan de waarde van een Amsterdams grachtenpand. Totdat bleek dat het om zieke tulpenbollen ging. Typisch voor Rembrandt tulpen zijn de gevlamde, gebroken bloemkleuren in de bloem. Tegenwoordig is deze gebrokenheid, gevlamdheid nog steeds een inspiratie voor de ontwikkeling van nieuwe tulpenrassen. Ook de Hollandse Tulpenvaas is een icoon van de 17e eeuw. Beiden, de Rembrandt tulpen als de Hollandse Tulpenvaas is de inspiratie voor dit project. Je ziet ze beiden terug.